dinsdag 10 mei 2011

Heimwee

Ik mis de zingende vogels
De dikke duiven op het dak
Hier moet je het doen met krekels
Een snerpend geluid van tak tot tak



Ik mis de donkere wolken
Wanneer 's avonds 't onweer samenpakt
Want hier zijn niets dan warme nachten
Waarin je deken aan je lichaam plakt

Ik mis de frisse geuren
Van de vroege ochtendauw
Het zijn hier tractoren die de morgen kleuren
Mestgeur nemen ze niet zo nauw

Ik mis de boterhammen
Met pindakaas en stroop
Want al die Franze kazen
Die smeren zo goedkoop

Ik mis de koude wateren
Lekker zwemmen in het meer
Hier loop je rond in miniscule slips
Waarvoor ik mij - terecht - geneer

Ik mis mijn meubilair
Van mijn bed tot de wc
Alleen in Franse auto's
Stelt het comfort me wel tevree

Ik mis mijn eigen mooie taaltje
Dat geen vreemde kan verstaan
Dat Frans komt eerder in de buurt
Van kabeljauw met levertraan

En als ik op vakantie ga
Naar het Franse land
Geniet ik met volle teugen
Zet de dagen naar mijn hand
Maar na een week of drie
Wanneer de dagen langzaam sluipen
Komt een gevoel van verlangen
Mijn geest binnen kruipen

Dan wil ik richting noorden
Naar mijn eigen huis
Een gevoel, niet te verwoorden
Terug naar Nederland, dat is mijn thuis

1 opmerking: